Selasa, 23 Oktober 2018

Hujan Panas (1953) SDTV

bolagalaxy'


Mengisahkan Amir (P. Ramlee), ialah seorang pelayan restoran yang bercita-cita menjadi penggubah lagu. Dia meminati Aminah (Siput Sarawak), seorang penyanyi di tempat kerjanya. Amir meminta Aminah menyanyikan lagu-lagu ciptaannya tetapi Aminah tidak berminat. Sementara itu, Hasnah (Aini Hayati), seorang juruwang di restoran itu berasa bersimpati terhadap nasib Amir yang sering dihina oleh Aminah apabila Amir menyatakan rasa cintanya pada Aminah. Dalam diam, Hasnah turut menyimpan perasaan sayang terhadap Amir. Pada suatu hari, sorang pemilik opera bernama Zakaria (Mustarjo), mengunjungi restoran itu dan mendengar lagu-lagu hasil ciptaan Amir, lalu mempelawa Amir bekerja di tempatnya. Aminah pada ketika ini berpura-pura menghargai karya-karya Amir. Amir tidak mahu pergi sekiranya Aminah tidak ikut bersama. Akhirnya Zakaria mengambil mereka berdua bekerja di tempatnya. Semakin lama, lagu-lagu ciptaan Amir semakin disukai ramai dan Aminah juga tidak lagi membenci Amir. 

Mereka berdua berkahwin. Aminah tidak ikhlas untuk menyanyangi Amir. Hassan rakannya, telah mempergunakan Aminah untuk mengikis hartanya. Selang beberapa bulan kemudian, Aminah selamat melahirkan seorang anak lelaki bernama Nana (Baby Zarinah). Amir terlalu sayang kepada Nana sehingga dia tidak menghiraukan hubungan Aminah dengan Hassan (Haji Mahadi). Amir menerima Hassan sebagai sahabat tanpa mengetahui niat sebenar Hassan yang cuma inginkan harta dan rumahtangganya musnah. Akibatnya Hassan berjaya memujuk Aminah meninggalkan Amir. Aminah mengikut sahaja arahan dari Hassan. Aminah juga turut membawa anaknya Nana tinggal bersama-samanya. Dengan itu, rumah tangga Amir dan Aminah bertahan selama 4 tahun sahaja. Aminah berterus terang kepada Amir yang dia sudah jemu hidup bersama dan tidak mencintai sepenuh hatinya terhadap Amir. Aminah menuntut agar dia diceraikan segera. 

Aminah begitu kejam sehingga dia membawa lari Nana mengikut Hassan. Sebelum meninggalkan rumah, Aminah sempat mengirim sepucuk surat kepada Amir dan mengarahkan Amir agar tidak mencari Nana lagi. Amir begitu sedih dengan tindak tanduk Aminah. Sementara itu, Hassan secara jujurnya tidak menyanyangi Nana seperti anaknya sendiri. Selang beberapa hari, Hassan membawa Aminah dan Nana berpindah ke tempat baharu menggunakan kapal. Di atas nasihat Tuan Sulaiman (Malek Sutan Muda), Amir sempat menelefon Aminah untuk meminta izin berjumpa dengan Nana buat kali terakhirnya sebelum kapal mula berlayar. Sementara itu, Tuan Zakaria pula bingung dengan kehilangan Amir. Amir sudah beberapa hari tidak hadir bekerja. Hasnah dan Tuan Rahim yang mendapat tahu tentang pergolakan rumahtangga itu berpunca diatas penipuan Aminah selama ini. Selang beberapa bulan kemudian selepas Hassan dan Aminah hidup bersama, Hassan mula menunjukkan rasa benci terhadap Nana dan mengarahkan agar Nana dipulangkan semula kepada Amir atau dipaksa tinggal berasingan. Sementara itu, Hasnah terserempak dengan Amir yang berpeleseran di tepi pantai, Hasnah terus memujuk Amir untuk bekerja semula di restoran milik Tuan Rahim supaya dapat melupakan Aminah dan Nana. 

Tempoh edah Aminah sudah habis, Aminah begitu teruja dan memujuk Hassan untuk menikahinya tetapi Hassan tidak bersedia untuk hidup bersama dengan Aminah. Kerana Aminah sudah jatuh miskin setelah hartanya di kikis oleh Hassan. Di dalam kesedihan itu, Aminah menerima sepucuk surat yang menyatakan Nana sedang tenat. Aminah begitu rungsing memandangkan dia sudah tidak bekerja lagi. Aminah bernekad berjumpa dengan Tuan Zakaria untuk memohon apa jua pekerjaan tetapi permohonanya ditolak mentah-mentah oleh Tuan Zakaria. Doktor yang merawat Nana sempat menelefon Amir agar berjumpa dengan Nana kerana keadaannya semakin tenat. Nana meminta agar ayahnya menyanyikan sebuah lagu kegemarannya buat kali terakhir sebelum dia meninggal dunia diatas pangkuan Amir. Nana disahkan telah meninggal dunia oleh jururawat yang bertugas. Aminah merayu kepada Amir agar mengambilnya sebagai isteri semula tetapi Amir berkeras hati dan tidak akan memaafkannya. Aminah sangatlah kecewa lalu mengambil keputusan untuk membunuh diri dan dia mati digilis keretapi. Manakala Amir dan Hasnah berkahwin dan berbahagia bersama. 

PengarahB.N. Rao
PenerbitRun Run Shaw
Dibintangi olehP. Ramlee, Siput Sarawak, Baby Zarinah, Aini Hayati
Muzik olehOsman Ahmad
SinematografiHitam-putih
Disunting olehH. R. Narayana
PengedarMalay Film Productions Ltd (MFP)
Mula ditayangkan
15 Ogos 1953
NegaraMalaysia
BahasaBahasa Melayu

SERVER QUALITY SIZE LINK
GOOGLE DRIVE SDTV 381MB DOWNLOAD

Next

Related


EmoticonEmoticon